tisdag 17 maj 2011

Kära Örebroare...

Varför, och detta är ett stort varför, har så många så oerhört svårt att ge vettiga vägbeskrivningar? Om detta är ett större problem i Uppsala än i andra städer vet jag inte, men de som kommer från Uppsala verkar helt sakna genen som styr vår förmåga att ge vägbeskrivningar som folk förstår.

Ta inte illa upp nu, kära Uppsalingar, jag bor ju själv här och är inte ute för att kritisera, bara för att försöka förstå och komma med lite tips.

Två saker måste först och främst uppfyllas för att kunna ge en vägbeskrivning. Vart börjar man och vart skall man. Detta har en viss betydelse då det ofta styr vilket väderstreck man skall färdas i. Nästa steg är att ta reda på om den som man beskriver vägen för har tillräcklig kunskap om de landmärken man tänker använda sig av i beskrivningen. Ta höger vid Olles kiosk är en tämligen meningslös instruktion för den som inte vet var Olles kiosk ligger. Snälla, snälla, snälla, förutsätt aldrig att vi utbölingar vet var något ligger, det vet vi inte och skulle vi veta det kallar vi det säkert för något annat än ni.
Tricket med en bra vägbeskrivning är (detta gäller mig, jag är erkänt dålig på att förstå) är att göra det enkelt, och framförallt, lägg ALLT krut på korsningar eller vägval, vad man passerar på en rak väg utan möjlighet till misstag är irrelevant.

Denna kunskap fanns inte hos de som markerat Gula Stigen i Uppsala. Inget ont om själva initiativet, jättebra, men hur faan tänker ni när ni sätter en Gula Stigen-stolpe mitt på ett stigparti där det inte finns några andra stigar, men helt missar att markera minst 5 "korsningar" utmed stigen. Här kommer jag glatt cyklande på en ensam stig, oops! Där var en Gula Stigen stolpe mitt i ingenstans, undrar varför, 100m längre fram delar sig stigen i 2 delar, inga jävla markeringar här inte, vilken skall jag välja? Ingen som helst jävla aning! Råkar välja rätt, får nämligen detta bekräftat 100 m senare av ytterligare en helt jävla meningslös gul stolpe. Nu när ni ändå gjort ett jättejobb med att markera stigen, varför har ni gjort det så jävla dåligt? På 10km riskerade jag cykla fel minst 5 gånger. Att det inte blev fler beror endast på att jag cyklat där en gång förut.

Det konstigaste är att det är likadant överallt, vart jag än kommer är det uselt skyltat, helt omöjligt att hitta fram. Förstår inte, kan det ha med mig att göra? Nä! Eller? Nä!

Sist en liten utmärkelse, trots att svensk reklam har varit ovanligt usel senaste året, står den sig slätt mot Sidi, Italiensk cykelskotillverkare, de lyckas bli sämre och sämre för varje år

Puss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar