onsdag 21 december 2011

Har vi alltid rätt?

Vi kära västerlänningar är så satans självgoda att det värker i ljumskarna ibland. Vårt sätt att leva är rätt, alla andra fel, våra lagar måste följas, men vi behöver inte följa andra om de skulle verka konstiga.
Varför är jag nu förbannad igen?
Etiopien var ordet sa Bull, länge leve journalistiken sa Bill, Måns stod bakom skynket å satte på Maja Gräddnos i rumpan, Pelle satt i ett hörn och tyckte synd om två svenska journalister som brutit mot ett annat lands lagar, och därför fått stå till svars för sina handlingar.

Vem har gjort vad i den här historien? Det verkar inte vara det minsta intressant, det som tydligen är intressant för oss svenskar är att två av oss (svenskar alltså) har suttit häktade länge och borde nu släppas fria, oavsett vad de gjort, Etioperna är ju dumma.
Faktum är att de faktiskt sitter häktade för brott de begått, i alla fall enligt Etioperna, men detta är tydligen inte relevant, Etiopien är ju en diktatur, med onda ledare och tjänstemän. Vill man som journalist tala om för världen hur dumma de är i Etiopien, måste man tydligen bryta mot lagen.

Det är här jag slutar förstå, lever journalister i något slags alternativt universum där man för den goda saken får göra vad faan man vill? Vi har väl ingen rätt att tala om för andra länder vad som är rätt eller fel, FN kanske kan, men inte vi (Sverige alltså). Ändå öser vi galla i vår skenhelighet över andra länder så fort någon svensk drabbas av otrevligheter. Inga svenskar inblandade, inget som helst intresse från vårt håll.

Nu får ni inte tro att jag säger att de fängslade och dömda svenska journalisterna kommer att få ett rättvist straff för sina handlingar, det får de säkert inte. 15 års fängelse för att ha rest in i landet olagligt känns lite väl hårt. Emellertid är de också dömda för terroristbrott, de greps när de hade samkväm med lokala terrorister. Vi västar säger säkert frihetskämpar, men i Etiopien är de terrorister, basta! Hur skulle vi behandlat två etiopier som greps tillsammans med Hells Angels under ett värdetransportrån med skjutvapen någonstans i Sverige? Hade vi behandlat dem annorlunda om deras anhöriga hävdade att de agerat i journalistikens tjänst?

Jag har ingen aning om vad som egentligen hänt eller vem som har rätt i fallet med de två svenska journalisterna som just nu sitter dömda i Addis Abeba, men det finns alltid mer än en sida av alla mynt, och jag är trött på att bara få se den ena, jag är för nyfiken för att bara ta ställning för eller emot, något jag annars gärna gör, oftast helt utan torrt på fötterna.

Tyvärr är det något med just denna situation som luktar bränt, man borde inte få åka till ett annat land, bryta mot deras lagar och sedan gå fri bara för att landets ledare anses dumma. Vi måste bli bättre på att förstå andra kulturer, andra sätt att tänka. Vi har inte alltid rätt, JAG har alltid rätt, men inte vi. Jag skulle t.ex. aldrig komma på idén att åka till ett obskyrt land vid Afrikas Horn, ta mig in utan visum för att fraternisera med terrorister, det låter i mina öron helt vansinnigt. Tänk om jag skulle åka fast, jag kunde ju hamna i fängelse.

Ha en jävla trevlig jul allihopa och håll tummarna för att de två svenska journalisterna kommer hem snart, helskinnade och en eller ett par lärdomar rikare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar