fredag 20 maj 2011

EPO

Varför är vi så negativa till doping? ATT vi är negativa är bra, doping är ett elände, men varför är vi mot doping?
Det är orättvist säger nog många, det är fusk säger ännu fler, det kan vara skadligt säger de som vet vad de pratar om lite grand.

Orättviseförklaringen köper inte jag, om doping är orättvist är det också orättvist att Usain Bolt är byggd som han är, doping har inget med orättvisa att göra, livet är orättvist, det skall vara så.

Att det är fusk gäller ju bara i vissa fall, bara regelbrott räknas ju som fusk. Om man skulle hitta ett prestationshöjande preparat som är lagligt, är ju detta inte fusk, i alla fall inte ännu.

Det kan emellertid vara farligt, men det finns massor av saker som är farliga, hoppa fallskärm t.ex. Ligga med människor i vissa afrikanska länder, äta svamp eller spela innebandy.

Jag tror att det egentliga problemet är att alla ljuger så förbannat och vi rättrogna Lutheraner gillar inte lögntrutar. Om någon skulle åka fast för doping, för att sedan direkt erkänna, säga som det är, "jag ville vinna lite för mycket för mitt eget bästa, så jag tog till otillåtna medel" skulle vi på något sätt ha en möjlighet att förstå. Naturligtvis skall dopingboven stängas av på livstid, men vi skulle slippa en lögnkarusell á la Tyler Hamilton. Jag tycker så vansinnigt illa om människor som ljuger, i tron att de skall klara sig i slutändan.

Vi kommer aldrig komma åt problemet med doping om vi inte fullt förstår orsakerna bakom. Medias totala okunnighet hjälper oss inte direkt, först borde vi låta de som vet något uttala sig, alla andra (jag t.ex.) borde hålla truten. Tyvärr gör det att jag nu måste sluta

Ha en trevlig kväll...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar