lördag 16 juli 2011

Udda människor

Har idag varit på min första triathlon-tävling. Kul, intressant, märkligt, imponerande.

Alla som pysslar med udda aktiviteter är lite speciella. Triathlon är inget undantag. En stolle väljer att simma i badshorts i det 16-gradiga vattnet, han cyklar därefter 4 mil på en gammal damcykel. Människor med cyklar för över 50 000kr ligger en timma efter täten och speakern pratar bara själv när han skall intervjua segrarna, de fick inte en syl i vädret.

Men man kan inte annat än att bli imponerad. Att simma 1500m i öppet vatten och vara knappt simkunnig är en prestation. Att sedan cykla 40km utan att kunna svänga är också det en bedrift. Sällan har jag sett så många tekniskt dåliga cyklister, en del var tamejfaan sämre än jag. Löpstilar skall vi inte tala om, finns det ingen slags kurs för löpare?

"Riktiga" cyklister tycker att triathleter är konstiga, sitter dåligt på cykeln och provar märkliga lösningar. Detta är nog något alla udda idrotter dras med, en sport under utveckling tenderar att vara mer öppen för nytänkande än traditionella sporter. Om detta nytänkande driver utvecklingen framåt är det bra, om det är nytänkande för nytänkandets skull är det bara trams. Kompressionskläder kan vara en sådan företeelse. Varför skall man ha någon slags vadbeklädnad på sig för?

Jag har ju tidigare bloggat om vad trenden på nästa friidrotts-VM kommer att bli, kommer inte ihåg vad jag trodde, men ganska mycket är ju upptaget eller gammalt redan nu. Dr Dre hörlurar går bort direkt, det har vi redan sett, olika solglasögon likaså. Heldräkter är gammalt och färgad tejp såg vi redan i Berlin för två år sedan. Kanske kompressionskläder av något slag blir trenden i Sydkorea i höst. Emellertid tror jag mest på huvudbonader.

Udda människor är kul i rimliga mängder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar