onsdag 26 januari 2011

Clair Huxtable

Heathcliff Huxtables fru, behövs hon?

Är man i min ålder minns man säkerligen den eminenta sitcomen The Cosby Show. Den handlade om familjen Huxtable, Pappa Cliff och mamma Clair samt en massa barn, mer eller mindre charmiga och/eller roliga. De flesta var roliga eller gav upphov till komiska situationer. Mamma Clair däremot var inte rolig, aldrig! Hon var en riktig kärring, gnällig, överbeskyddande ibland överdrivet tillitsfull ibland, allmänt jobbig hela tiden. Varje gång man såg kärringen ville man att hon skulle dö i badkaret och skrivas ut ur serien.

Frågan är, vad gjorde hon egentligen i serien?

Samma sak gäller Monica i Vänner, Elaine i Seinfeldt och Anna i Solsidan. Samtliga oerhört irriterande karaktärer man helst vill vara utan.

Skulle dessa annars eminenta serier vara lika bra utan dessa hatkaraktärer?

Jag vill ju gärna tro det, men jag har nog fel, de behövs nog för att balansera det hela. Det är säkert denna balans som skiljer duktiga komediserieskapare från oduktiga sådana.

Jag tycker och säkert många med mig att Cosmo Kramer är roligast i Seinfeldt, men en serie med bara Kramer skulle nog vara lite jobbig, detta har ju liksom bevisats i serien Joey, som är (var) jättedålig, det blev för mycket Joey helt enkelt.

Vad jag egentligen vill säga, vilket är mycket olikt mig, är att dumma, irriterande, jobbiga människor är nödvändiga för att vi skall kunna uppskatta de som är vettiga.

MEN! Måste de bo och leva mitt i samhället med oss andra, kan de inte flytta till Island eller Moldavien och vara dumma där?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar