fredag 28 maj 2010

Forza Italia

Reklam är ett perfekt "hur tänkte ni nu" område att skriva om. Dålig reklam finns det hur mycket som helst av, överallt. Det roliga är när väldigt lokal reklam används utomlands. Tänk er ICA-Stig å company i Mexico, eller Telia-mannen i Spanien. Ni förstår, det skulle inte funka. Ändå gör man detta alltför ofta (ja inte Telia och ICA får man hoppas), hur tänker ni?

Människor är olika, länder är olika, kulturer är olika. Det som funkar här funkar ibland inte där. Vill man göra reklam som funkar internationellt, utgår man från detta när man lägger upp kampanjen, å det är många internationella giganter duktiga på. Coca Cola, Nike, Microsoft. De anpassar dock oftast sina alster lite till lokala preferenser.

Men nog om detta, jag har ett mer specifikt fall att ta upp. Nämligen Italiensk reklam i allmänhet och Sidi cycling shoes i synnerhet. Ni som följer den eminenta cykeltävlingen Italien Runt (Giro D'italia alltså) på Eurosport vet vad jag talar om, ni som inte gör det, börja genast, eller sluta läsa här, för ni kommer ändå inte att förstå.

Vad har Alberto Contador och Filippo Pozzato gemensamt förutom att vara duktiga cyklister?

Jo, de är sponsrade av det Italienska cykelskofabrikatet Sidi.
Sidi har alltså tillgång till två av världens bästa cyklister när det skall spelas in reklamfilm. Hur tänkte ni när ni iklädde Contador en cremevit frack med ett par cykelskor i handen, lite argt (skall nog vara coolt, men det är det verkligen inte) stirrandes in i kameran. Contador är cyklist, inte Henry Bronett. Så är Sidi's kunder (cyklister alltså).

Det var nog så att man insåg att reklamfilmen inte var riktigt så effektiv som man tänkt sig, så man satte sig ned med reklambyrån för att brainstorma fram en ny film. Då kom någon fram till att kläderna nog var problemet, vilket troligvis är delvis sant. Vad gör man då?

Jo, om kläderna är problemet tar man helt enkelt bort dem ur ekvationen och visar i nästa film en naken (ja NAKEN) Filippo Pozzato hållandes ett par cykelskor framför draggen.

Jag kan inte bestämma mig för vilken av dessa filmer som är sämst, eller vem av de två cyklisterna (cirkusdirektören eller porrstjärnan) som skäms mest. En sak är emellertid säker. Jag kommer ALDRIG, under några som helst omständigheter köpa något från Sidi, någonsin, inte ens om de hotar med gräddvit frack.

Jag hoppas att denna typ av reklam fungerar i sydeuropa, där ju cykelintresset är lite större än här i norden, men snälla låt oss se testbild, Harald Treutiger, eller vad som helst istället för denna vämjeliga filmsmörja.

Nä, hur ni än tänkte (som vanligt inte alls eller helt fel) så sluta genast upp med att utsätta oss pryda nordbor för denna typ av förnedring och sänd reklamen lokalt i Italien & Spanien. Om inte kommer jag personligen finansiera en kampanj för surströmming i hela Sydeuropa, där Peter Jihde eller någon annan internationellt känd svensk poserar naken med endast en rutten fisk hängande framför snoppen.

För att klargöra, Peter Jihde har inget alls med detta att göra förutom att han med största sannolikhet är helt okänd i Italien. Jag kunde lika gärna valt Lotta Engberg (men då skulle filmen blivit dyrare, för det krävs troligtvis lite fler surströmmingar för att täcka hennes behag)

Ha en trevlig lördagskväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar