måndag 31 maj 2010

Tysk läsk å tandkräm

Som ni vet skriver jag om lite av varje. Dock oftast med ett gemensamt tema, -Hur tänkte ni nu?

Detta kommer sig av min högst irriterande nyfikenhet, jag är inte ute efter att klaga eller såra någon, jag vill faktiskt ha svar. Svar på varför så många gör och tycker så mycket dumt.

Idag skall jag emellertid berömma (ja ni läste rätt). Jag tycker genuint illa om lagershoppar, allt som handlar om att saluföra varor på ett så billigt sätt som möjligt genom att helt enkelt antingen sälja skräp eller sälja oskräp på skräpig plats. Därför var det med blandade känslor jag idag steg in genom dörrarna på City Gross i Uppsala. Jag hade förväntat mig ett förväxt Lidl, cornflakes på pall, märklig sylt från Armenien och litervis med tysk läsk.

Vad fel jag hade, ojojoj! Det var riktigt bra, fräsch butik, bra varor, t.o.m en bra manuell fiskdisk med lite trevliga fiskar som t.ex. seabream som inte direkt brukar dyka upp i fiskdiskarna här i landet.

De saluför i stort sett hela Saltå kvarns sortiment, fantastiskt för en bakidiot som jag. Har en kul olivoljehylla med det mesta man kan önska och har t.o.m vettigt kött (jämfört med andra livsmedelsbutiker alltså, kvaliteten är inte ens i närheten av det som saluförs i den eminenta köttbutiken i Saluhallen, Skebo Kött).

Jag är emellertid orolig för att City Gross p.g.a. sitt fåniga namn kommer att locka till sig de som normalt handlar på Lidl, Willys å andra mindre lyckade lågprisbutiker. Denna kundgrupp är sällan ute efter kvalitet, utan ses ofta komma springande ut ur butiken med ett lyckligt (läs religiöst) ansiktsuttryck eftersom de lyckats hitta billig Cuba Cola och en bal strävt toapapper till extrapris. Allt billigt är bra, Heja!

Om ingen köper de bra varorna på City Gross, kommer dessa att så småningom försvinna ur sortimentet, så fungerar ju affärer. "Lidl-kunderna" kommer helt enkelt inte köpa den bättre varan om det står en billigare 6m bort. Så man får hoppas att butiken lockar till sig lite mer kvalitetsmedvetna kunder, så kan jag få fortsätta köpa Saltå's Vetemjöl Special utan att behöva åka till Södertälje.

Det finns nu alltså en riktigt bra stormarknad för mat i Uppsala å den heter City Gross. Jag tror dessutom att det var hyfsat billigt.

Jämfört med andra lågprisbutiker leder de med hästlängder (å då talar vi om mycket långa hästar, de som i Tyskland kallas Langeskankepferden), jämfört med de erbarmligt usla Ica Maxi och Coop Forum vinner CG med ännu längre hästar.

Man måste då ställa sig frågan, -Hur tänker ni andra? Varför säljer ni skräp, löjligt stora förpackningar, ställer pallar i hela butiken å försöker få folk att tro det är skönt med 4tums stickor i röven bara det är billigt.

Svaret torde vara enkelt, ni är dumma i huvudet. Men så är inte fallet, ni vet precis vad ni gör (ja inte Coop, de tror fortfarande på att kollektivet automatisk genererar kunder) ni erbjuder det folk vill ha, skräp!

Det är folket som är dumma i huvudet. De har av någon anledning kommit att tro på den billiga matens välsignelse. De har fullständigt blandat ihop billigt med prisvärt. Prisvärt är bra, billigt är dåligt, förstår ni inte det? 1000g bra entrecote är bättre än 14 ton flintastek, 1 miljon burkar tonfisk kan inte mäta sig med en ynka bit marulk.

Men vad mer kan man förvänta sig av människor som på fullaste allvar tycker att Mona Sahlin skulle bli en lämplig statsminister.

Sov sött

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar