onsdag 22 september 2010

Hur tänker ni rednecks?

Dagens miss utförs av websideutvecklare på andra sidan Atlanten. Vad sysslar ni med?
Man läser en tidning eller hittar en kul länk på någon hemsida och vad händer?

Till slut befinner man sig på en helt obegriplig plats, med reklam här och där omöjlig att skilja från det redaktionella materialet, med bloggar, bilder, videos om vartannat, allt i en enda röra. Amerikanarna (använder det gammaldags uttrycket för människor från USA för att det helt enkelt låter coolt, som Kanadickerna ungefär) har ju gett oss så mycket bra i internetsammanhang, Internet, Facebook, Google (ja, Sergey Brin är väl Ryss egentligen), Twitter und so weiter...

Varför i helvete kan de inte bygga vettiga hemsidor, man behöver oftast GPS, plotter, kompass och Sherpa för att kunna navigera.

Om ni nu undrar vad jag menar, kolla in följande sidor som jag stött på när jag letat efter ett skonsamt sätt att genomföra ett triathlon:

www.movnat.com
www.totalimmersion.net

Det är faan jobbigare att surfa på dessa sidor än vad det är att simma, cykla, springa.

Det är kanske detta som är själva idén, surfa dig i form. Om så är fallet är det bara att applådera.

För mig handlar internet om tre saker:

-Söka och finna information (nästan helt omöjligt på amerikanska sidor)

-Handla (oftast ofattbart besvärligt)

-Ladda ned saker (samma sak här, på en Svensk sida är det kakbit, på en amerikansk, mer bröllopstårta)

Tänk om alla som uppfann saker var lika dåliga på att använda dem som Amerikanarna är på att använda/bygga hemsidor.

Vanligtvis gnäller jag en hel del på Sverige & Svenskar, men när det gäller hemsidor är vi ohotat bäst i världen

Tack för mig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar