söndag 12 september 2010

Varför argumentera när man har fel?

Det händer hela tiden, människor som inte har en aning hävdar att det har rätt. Detta är särskilt vanligt bland gifta par eller par som varit tillsammans länge. Jag själv är lyckligt nog förskonad från detta, då min kära flickvän oftast har rätt och jag är så oerhört rädd för att framstå som en idiot, så jag tänker mig noga för innan jag hävdar t.ex. att Danmark inte är medlem i EU.

Alla är dock inte så förståndiga, inte minst familjen som skulle på bio idag samtidigt som oss. De kommer in fullt argumenterade om var deras platser var. Det är lätt, det syns på skärmen när man köper biljetter samt står på själva biljetten. Trots detta skall kvinnan i familjen envist hävda att platserna inte är där de faktiskt är. Kan omöjligen förstå varför, vad finns det att vinna?

Kan bara finnas en anledning, någon gång måste ju man ju få säga emot, eller hur? -NEJ! Har man fel skall man hålla käft, man framstår nämligen som en komplett idiot när det oundvikliga sker och man blir motbevisad. Fakta finns det ingen som helst anledning att argumentera om, det är ju bara att kolla upp vad som är rätt, slut argument!

Åsikter däremot skall man ha och diskutera, det driver hela samhället framåt. Visst kan man ibland vara sugen på att argumentera lite över huruvida något är fakta eller inte, men fall inte för den frestelsen, det kan bara gå illa.

Inget som kan vara subjektivt kan vara fakta. Fakta kan inte tolkas, fakta är absolut.

Rad nio är längst bak i salong 5 på Filmstaden i Uppsala, detta är fakta. I alla fall just nu, bygger man om kan detta fakta komma att förändras.

Hävdar man att rad nio är raden näst längst bak, är man dum i huvudet. Detta är en åsikt, alltså inte fakta (men bra jävla nära).

Sådär, nu har ni lärt er något idag igen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar