måndag 27 september 2010

Mode Män

Nu är det Mad Men modet som gäller. Tydligen den stora trenden just nu, eller var det skogshuggarlooken, militär eller blått? Ja, inte faan vet jag!

Att vara trend eller modebloggare måste vara det bästa som finns, snacka om att kunna säga vad faan som helst utan att behöva tänka själv eller ta ansvar och kunna tjäna pengar på det. Nästan som om jag skulle få betalt för min blogg.

Jag har inte köpt något jag inte tycker om sedan jag köpte en polotröja 1984, eftersom det då var högsta mode, hade man ingen polo, fanns man liksom inte. Var det ett misstag? Ja, alla ni som växt upp på 80-talet har ju burit fula kläder. Min ursäkt är att jag var 14 år 1984 å inte visste bättre. De som bär fula kläder bara för att de är trendiga och dessutom är över 20 borde skämmas, å det rejält!

Läste just senaste numret av Café. Snacka om helgardering. Allt funkar, men ändå inte. Man kan ha på sig vad som helst, men en del är tydligen inte ok. Jeans á la D&G (d.v.s. sådana som ses på Chippen och dokusåpadeltagare) kan man visst inte ha. Tur är väl det, de ser ju för jävliga ut. För ett par år sedan var de emellertid högsta mode. Saken är den att fult är fult, alltid! D&G har aldrig gjort snygga jeans, men de skall ha lite kredd för sin jämnhet.

Kläder som inte passar är också fult, så man undrar varför så många springer runt i för korta byxor och för små kavajer. Thom Browne är inget modegeni, han är ett affärsgeni, å ni som går på det här med för korta byxor är lika korkade som de som köper bantningspiller.

Jag blir lika glad varje gång något plagg som jag tycker om blir accepterat. Nu kan man ta på sig rutig skjorta, sotarmössa och kängor och helt plötsligt vara helt rätt. Samtidigt är det lite sorgligt, för när modet är fult kan man ibland känna en slags stolthet över att vara en av de få som faktiskt klär sig vettigt.

Det känns som om jag bloggat om detta förut. Tänk om jag vore modebloggare eller trendjournalist, då skulle jag kunna kopiera allt jag skriver för att publicera nästa säsong å få betalt igen.

Synd att man inte är lite korkad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar