måndag 6 september 2010

Vill ni verkligen företrädas av Mona?

Nu kommer rädslan, inte smygande, utan med full fart.

Vilken rädsla tänker ni, jo rädslan för att Sverige de närmsta 4 åren skall styras av människor som Lars Ohly, Mona Sahlin, Tomas Östros och Tomas Bodström. Livrädd är ordet!

Jag brukar så här års vart fjärde år sätta mig in i vad de olika partierna och deras företrädare vill göra för att vi skall få ett bättre samhälle. Det råder ingen tvekan om att de Rödgröna har en hel del vettiga åsikter, det vore ju skam annars. Tyvärr framförs de av dilettanter som får magen att vända sig (tyvärr å tyvärr förresten, tur är väl det). Vi har inte personval i Sverige, men partitopparna är så framträdande att i praktiken blir det så i alla fall. Att Sveriges största parti leds av en dåligt utbildad, egenkär, Überpolitiker helt utan förankring i verkligheten är barockt. Att deras vapendragare VPK leds av en mysfarbror som heller varit sjukpensionerad fotbollstränare är mindre förvånande, men icke desto mindre otäckt.

Miljöpartiet lämnar jag därhän, eftersom jag helt enkelt inte kan ta ett enfrågeparti på allvar.

Jag har svårt för all typ av vänsterpolitik det sticker jag inte under stol med, främst av två anledningar:

1. Den baseras på orättvisa och nedvärdeing. De framgångsrika/starka skall med hjälp av oproportionella skatter betala för de lata och dåliga, vilket leder till att de lata och dåliga alltid kommer att vara just lata och dåliga (här måste dock påpekas att sjuka, handikappade, olycksdrabbade samt alla andra som ofrivilligt inte kan hantera sin egen situation på ett tillfredsställande sätt naturligtvis inte hör till gruppen lata & dåliga). De allra flesta har något att bidra med, ett bidragsbaserat system låter dem aldrig få chansen.

2. Det fungerar inte. All vänsterpolitik grundar sig på att alla människor är lika. Så är inte fallet å tur är väl det. Vi har ju svart på vitt att det inte funkar, tror ni mig inte eller helt enkelt inte håller med, flytta till Kuba eller Vitryssland så får ni se.

För mig handlar politik om ideologi. Frihet under ansvar eller A-Kassa? För mig är valet lätt.

Men så till slutklämmen. Vill någon verkligen, på fullaste allvar att Mona Sahlin skall företräda Sverige. Skulle de Rödgröna vinna valet kommer så att ske, som grädde på moset får vi då också med största sannolikhet Herr Östros som finansminister.

Jag gör det lätt för er:

Tänk er Angela Merkel och Nichlas Sarkozy på middag med Östros och Sahlin. Nä, just det!

Sov gott proletärer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar