onsdag 6 april 2011

Värdelösa bilar

Nu måste jag klaga på reklambranschen igen. Hur tänker reklamköparna egentligen? Om vi begränsar oss till TV-reklam, eftersom de företag som trots allt anser sig ha råd med TV-reklam borde ju också ha råd att anlita en vettig byrå. Varför görs det då så mycket skitreklam?
Tänk om andra branscher skulle leverera något så dåligt, så ofta. Tänk om 8 av tio bilar inte skulle fungera eller vara skitfula, tänk om hälften av alla ägg som säljs vore ruttna, hur skulle detta se ut? Men faktum är att en hel del reklamfilm som visas är brutalt usel. Inte bara oförståelig, tråkig och dum, utan med största sannolikhet också ineffektiv. Jag har ju tidigare klagat på bl.a. spyende människor. Idag är jag förbannad på K-Rauta. Någon slags sydamerikansk militär som säger något obegripligt. Vad har detta med byggvaror att göra? Jag kommer aldrig mer att handla på K-Rauta.

Det görs ju också en hel dem eminent reklam, så det går att göra bra reklamfilm. Titta på Tele2, nya Passatfilmen, Iprenmannen eller IKEA som i alla år haft fantastiska reklamfilmer.
Sedan har vi också fånig, tråkig eller dum reklam som funkar, tänk Toffeefee, all tandkrämsreklam eller dubbade tyska tanter som löser fläckar med tänkande tvättmedel. Denna typ av reklam är effektiv, men oerhört ansträngande att titta på. Eftersom den är just effektiv har den ju trots allt ett berättigande, men K-Rauta, Flygvaddetnuheter.se och SAS måste nog avskeda sina reklamköpare omedelbart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar