torsdag 23 december 2010

Jag är ett trendorakel

Här sitter man på julafton å känner att glöggmosigheten har lagt sig sedan flera timmar.

Kan som vanligt inte sova, trots hård matlagning och bageri under dagen. Eller ja, sova kan jag, men somnar på tok för sent.

Nog om detta, nu skall det modebloggas.

I vår är det militärstuket som gäller. Igen! Det har det väl varit de senaste 30 vårarna, höstarna och vintrarna och dagarna, alla dagarna, hela dagarna.

Militärmode är konstigt, men smart. Det finns ju så många olika stilar inom det militära. Våtdräkt t.ex. om man skulle vilja se ut som en dykare, Kalle Anka uniform, camouflage, tight uniform eller vit kortärmad polyesterskjorta med axelklaffar om man råkade bli malaj.

Tur för mig är det dock. Jag är nämligen redan färdigkittad för våren.

Grön militärjacka, check!

Grön militärparkas, check!

Välputsade skor, check!

Chinos, check!

Nyklippt med sidbena, check!

Sunkiga kalsonger, check!

Pizza T-shirt, check!

Till detta skall det bäras rutiga skjortor, tokcheck! Smala jeans (ja, så smala det går med mina tyngdlyftarlår) & K-pist.

Faan vad trender är löjligt. Nyheter är kul, men trender suger. Mad Men looken har ju funnits där sedan 40, 50 & 60-talet. Sinatra & Co visste redan då att less is more. Grått & vitt funkar alltid. Tänk Robert De Niro i Heat, klanderfritt redan då. Just nu sitter det en man jag aldrig sett förut hos Jay Leno iklädd grå kostym, ljusgrå skjorta & svart slips, hur coolt som helst.

Det gamla uttrycket "kläderna gör mannen" är helt felaktigt. Det är tvärtom. De små Asiatiska barnen med låg lön gör kläderna.

Jag har två stora idoler när det gäller kläder och stil. Två män som inte behöver spöka ut sig för att få uppmärksamhet, båda två orubbliga giganter på sina respektive scener, två män som sällan bär annat än svart, grått & vitt, inga konstigheter, enkelt och dyrt.

Jag pratar naturligtvis om ikonerna George Clooney & Jay Z. Finns inget kvar att bevisa för dessa herrar, de kan slappna av å bara vara som de är.

Det finns fler, De Niro, Sinatra, Elton John (förlåt!)

Nej, jag förstår inte trender, de skapas av folk som ser en möjlighet att tjäna pengar för att sedan följas av folk som inte förstår bättre.

Klassiskt kommer alltid att vara trendigt, satsa på det gott folk!

Sov gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar