onsdag 22 december 2010

Vart gick ni i skolan?

Nu när idrottsfantasterna än en gång har visat sig från sin bästa sida (det sägs att olika grupper av AIK-supportrar t.o.m. slogs med varandra), borde jag ondgöra mig över huliganernas bristande intelligens eller dumma uppsyn. Det behövs inte, det klarar de så bra själva.

Däremot förundras jag över hur många skribenter och självutnämnda rimexperter i TV-soffan som inte hanterar Svenska språket på ett tillfredsställande sätt. Just det sista ordet i förra meningen är missbrukat. Det heter alltså sätt, på så sätt, på mitt eget sätt eller sättpotatis. Tyvärr ser man allt för ofta ordet "sett" i stället. på så sett, på mitt sett o.s.v. Sett är ett helt annat ord. Det var det värsta jag sett, eller -Har du sett Långt Ner i Halsen 7? Detta fick åtminstone vi lära oss i lågstadiet.

Exemplen på liknande hädelser är otaliga, men jag tror ni förstår vad jag menar utan fler exempel.

Nu är det jul, alltså skall det rimmas i TV-rutan, på radion och på nätet.

De flesta s.k. rimexperter borde sitta i fängelse för brott mot Akademiens ordlista. Hur jävla svårt kan det vara?
Nu kanske ni tycker jag är en kverulant, må så vara
Men det jag skriver är sant, låt mig förklara

Rim är till för att försköna ett textstycke. För att ett rim skall fungera skall det finnas en ljudlikhet i slutet av två versrader (se vara och förklara ovan).

Det är här de flesta går bet, oftast på grund av ignorans, idioti eller ren och skär lättja.

Ljudlikheten måste vara absolut. Således rimmar inte häst med värst, gran med barn eller krabat med apart. Rimverser med liknande försök till rim låter helt enkelt illa, som om de vore skrivna av okunniga barn. Barn får gärna försöka sig på en vers eller två, men behärskar de inte de grundläggande rimreglerna vid nio års ålder, skall de nog helst satsa på något annat.

Min mor är duktig på att rimma, jag tänkte därför hedra henne med en liten vers, men då jag bara kan komma på tre ord som rimmar med mor, nämligen kor, snor och hor, väljer jag att avstå.

Skall man skriva offentligt, tycker jag det är lämpligt att skaffa sig en smula bildning först. Det finns en bra utbildning i Svenska språket, den heter grundskolan.

Många skribenter av idag verkar emellertid helt missat denna möjlighet till fortbildning, undrar vad de gjorde istället, man ser ju sällan åtta-åringar med en pava Explorer på stan.

Nu har jag skrivit om själva tekniken i rimsmedjan. Grammatik och semantik är ju två helt skilda saker, dock beroende av varandra, men eftersom det snart är jul måste jag spekulera lite om just julklappsrim.

Vad är syftet med ett julklappsrim?

Det finns säkert flera syften, men först och främst måste det handla om en stunds underhållning. Vad vi tycker är underhållande skiljer sig naturligtvis, en del tycker helt enkelt det är skoj med ord, andra roas av försöken att lista ut vad som finns i paketet och sådana som jag får sin tillfredsställelse genom att alltid briljera med de mest välskrivna och underhållande rimmen och kan därför se ned på övriga julgäster och deras patetiska försök till vers. Jag vill kalla detta fenomen för väl underbyggd, befogad arrogans.

Ett annat fenomen som vållat mig en del huvudbry genom åren är syftet med själva rimmet.

Skall rimmet tydligt avslöja vad som finns i paketet, skall det bara vagt antyda eller skall man helt enkelt ha med själva gåvan i versen?

Naturligtvis skall det bara vagt antyda, allt annat är rent nonsens.

Hur vag man kan vara beror på mottagaren. En intelligent mottagare kan tänka lite själv och roas av det, medan en mindre intelligent mottagare kan behöva lite hjälp på traven.

Jag tänker nu skriva en liten vers (julklappsrim är egentligen en felaktig benämning, dessa består ju alltid av flera rim inom ramen för en vers, julklappsvers borde det heta) till årets julklapp.

Detta är min julklapp till er kära bloggläsare

Har du problem i ditt liv ditt nöt

Är din dröm att göra som kändisar gör

Vill du träna din kropp, utan att av svett bli blöt

Kan du göra en lysande lotus, eller är din kropp vid dålig vigör

Vill du böja en lem så gärna, i en vinkel så brant

Att du iklädd den här ser ut som en fjant

Ha en riktigt God Jul och ett Gott Nytt år

Puss på er

Er Tillgivne

Rimfaxe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar