torsdag 2 december 2010

Hur tänker media?

När kylan smyger sig på stannar man inne. Stannar inne konsumerar man en del media.

Vad är egentligen tryckfrihet?

Som obotligt liberal tycker jag att man bör få skriva i stort sett allt som är sant, under förutsättning att detta kan bevisas, d.v.s. verkligen är sant. Att sprida lögner borde däremot vara olagligt på något sätt. Så verkar emellertid inte vara fallet.

"Jag har talat med en kille som mailat en kollegas kusin på midsommarafton och han sade att Anders Borg är en bevisat våldsam pedofil", alltså kan jag skriva detta, t.ex. på någon ledarsida. För er som inte förstår bättre är detta bara ett exempel för att belysa min tankegång.

Det media som publicerar ett sådant osant påstående kan naturligtvis åka dit för ärekränkning eller vad den korrekta termen nu kan vara. Då är det ju redan för sent, det borde finnas ett slags filter, en sanningskontroll i Ms Word som fungerar så att man inte kan spara, skicka eller skriva ut något som inte är sant. Som ett alkolås på bilar fast lite annorlunda.

Varför ljugs det då så förbannat i media?

Pengar?

Borde inte vara så, intäkterna ligger ju oftast i annonsförsäljningen. Vi företag verkligen annonsera i media som sprider lögner? Tydligen!

Kul?

Det här är ett argument jag kan förstå, vi skriver att Göran & Anitra hänger sig åt sexorgier med får. Troligtvis osant, men om det vore sant hade det varit stor komik (faktiskt ganska roligt även om det är lögn). Detta håller dock inte.

Borde inte någon se affärsmöjligheter i att bara skriva sanningar. Med stolthet proklamera att vi skriver bara sanningar, allt är verifierat, varenda ord.

Spelar det någon roll? -Säger ni!

Japp! Det spelar en jävla roll. Särskilt i dagens mediasamhälle där information om allt är tillgänglig via internet. Tänk hur många som hämtar allt sitt kunnande från Wikipedia. Folk verkar inte förstå att allt som står där inte stämmer. Visst, mycket är säkert korrekt, men vi måste vara kritiska. Herregud, redan när jag gick i högstadiet riskerade man att få gå bakom skynket med 3 ryska sjömän om man skrev något som inte gick att verifiera.

T.ex. är jag just nu mycket nyfiken på exakt hur mycket pengar som Qatar planerar på att bygga lufkonditionerade fotbollsarenor. Helt omöjligt att få reda på, en tidning säger 50 miljarder, en annan 28, jag vet inte vad som är korrekt.

nu ringer det, måste sluta. Vad är klockan i Bulgarien, varför ringer de så sent?

Sov sött...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar