lördag 21 augusti 2010

Lördagstankar

Jaha, här sitter man hemma en lördagskväll.

Inget fel i det, hemma är där jag trivs bäst. Här finns allt jag behöver, mat, dryck, film, musik, sambo och så vidare.

Nog om detta, jag tänkte idag fundera lite över branding.

Branding har ju varit ett trendigt ord i många år nu.

Vad är då branding.

Branding är egentligen ett rätt fånigt uttryck för allt ett företag gör för att påverka hur deras varumärke och eller produkter uppfattas av de som har med företaget att göra. Alla företag arbetar med branding och har gjort så sen urminnes tider.

Annorlunda blir det när ett varumärke hux flux börjar synas på produkter man inte förväntat sig. Pionjärerna på detta område är Camel & Marlboro. De ville att deras rökande kunder skulle känna sig ännu mer som machomännen i deras reklam, så de började sätta sitt namn på kläder. Hur tänkte de egentligen?

Rätt uppenbarligen eftersom båda lyckades slå sig in på en enormt konkurrensutsatt marknad.

Frågan är då varför det funkar ibland och ibland inte.

Björn Borg och Salming har lyckats med konststycket att bli framgångsrika på kalsonger (ja, inte direkt personerna själva, men ett antal smarta affärsmän), Torgny Mogren däremot lyckades mindre bra. Detta är självklart, ingen vill ju egentligen vara Torgny Mogren, framförallt inte i sovrummet.

Men varför vill så många vara förknippade med cigaretter? Märkligt!

Porsche kommer undan med att kränga knivar och klockor därför att ALLA gärna vill bli förknippade med coola sportbilar. Kia skulle inte lyckas särskilt bra om de fick för sig att sälja skor eller bacon (inte utanför Korea i alla fall).

För mig som är näst intill rabiat på detta område representerar varje varumärke en eller flera väldigt distinkta produkter. Börjar de försöka sälja andra prylar blir jag skeptisk. Ett bra exempel är Salomon, för mig skidbindningar. Skulle ha väldigt svårt för att köpa skidor eller pjäxor som heter Salomon. Ett annat exempel är Oakley, för mig solglasögon, Oakleykläder funkar därför dåligt i mina ögon.

Nu till slutklämmen. Jag är uttråkad och hade inget bättre för mig, därav detta något andefattiga blogginlägg.

Men, tänk er en schysst matberedare från Libresse, ett par Felix fotbollsskor, en Skogaholms TV eller ett par gummistövlar från Nokia!!!!!! Som sagt vissa klarar av det, andra inte. Nokia måste ju trots allt ses som världsmästare på området. Från snickeri, pappersbruk, kabel, gummi (därav gummistövlarna), elektronik, TV och nu till slut mobiltelefoner mm.

Heja Nokia, jag vill se mer, Nokia Vodka (Connecting People), Nokia Korv, Nokia kläder och tamejfaan Nokia allting

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar