fredag 13 augusti 2010

Simsalabim!

Har nu tillbringat ett antal timmar i simhallen, Fyrishov närmare bestämt. Jag är ingen direkt elitsimmare, men jag kan simma å simmar fortare än de flesta normalmotionärer. Däremot simmar jag betydligt långsammare än de som faktiskt tränar just simning.

En träningsanläggning i storleksordningen simbassäng, d.v.s. 50x25m borde ge upphov till en hel del kul att skriva om, dumskallar, fetton (som jag), fula badkläder eller korkat beteende.

Tyvärr är så inte fallet (i alla fall för bloggens skull, jag tycker det är rätt bra)

Folk beter sig alltså högst civiliserat i bassängområdet. Ungarna har sitt revir (hopptornet) långsamsimmarna sitt och fortsimmarna sitt. Har nästan aldrig upplevt hårda ord eller gnäll som annars är vanligt på gym och liknande. T.o.m. i löpspåret finns det ju arga tanter med hund och annat slödder. Men i bassäng intet sådant.

Varför är det så?

Beter vi oss annorlunda bara för att vi har badkläder på oss, för att vi s.a.s. är nästan nakna?

Häller de Lergigan i vattnet?

Det finns säkert flera olika anledningar. Störiga barn är under lite bättre kontroll p.g.a. drunkningsrisken, muskeljuggarna tränar inte gärna på Fyrishov, vi är inte lika kaxiga i badkläder, det gör ont att bli sparkad i ansiktet av en annan simmare.

Att vi beter oss så olika i olika miljöer är intressant. En komplett idiot i mataffären eller på flygplatsen (där är nästan alla idioter) blir plötsligt nallebjörn i baddräkt.

I Västindien går alla runt i badkläder å det verkar ju vara ett skönt ställe, vilket borde bevisa min teori.

Så enkelt är det naturligtvis inte, men jag tror jag flyttar till Dominikanska i alla fall

Ha ett trevligt fredagsmys

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar