söndag 7 november 2010

Facebook är dagens tantsnusk

Hade Jackie Collins haft tillgång till Facebook under sin storhetstid, hade alla läst henne. Facebook är ungefär som tantsnusk, fast utan intrigerna. Fejjan har blivit något slags forum för människor som vill berätta för alla andra hur jävla bra allting är.

Det är inte bara jag som lagt märke till detta, det skrivs spaltmeter dagligen om detta fenomen, uteslutande negativt.

Är det det?

Vid en första anblick är det direkt frånstötande, men varför kan vi inte få skryta lite, sparka Jantes röv kan ju aldrig vara fel. Den där Jante är en jävla tråkig typ, lagen leder till en slags sekterism som genomsyrar hela samhället. Stick inte ut, var inte förmer, håll dig på mattan, lagom, medel, ganska och ok är honnörsorden.

De flesta sekter har ju rätt rigida regelverk som styr vad man får och inte får göra. Det vi hör mest om är vad man inte får göra, Jehovas Vittnen får inte lära sig simma, Amishfolket får inte spela X-box, Judarna får inte äta gris och så vidare (som ni ser är jag inte helt införstådd med de olika sekternas regler och förordningar).

Många av dessa regler kan vara näst intill omöjliga att förstå för utomstående, men är säkert i många fall helt naturliga för de insatta.

Men Jantelagen är tamejfaan inte lätt att förstå, varför är det så fult att ha det bra?

Avundsjuka naturligtvis, ingen får ha det bättre än vi. Därför kommer Facebook (att jag skrev "Fejjan" tidigare var s.k. ironi) att bli tummelplatsen för en ostoppbar tävling om vem som äter bäst, vem som är lyckligast och vem som motionerar mest. Om Facebookkompisarna joggar måste jag också göra det och jag måste också jogga mer eller bättre. Om de lagar slottsstek måste jag laga något som tar längre tid och är biodynamiskt som satan, njuter de av det fina vädret måste jag njuta mer, gärna i hemstickad kofta av ekologisk ull.

Saken är den att detta måste ju vara bra. Om vi anstränger oss för att leva bättre kommer vi ju att göra det, leva bättre alltså, vad orsaken till det bättre levernet är, är irrelevant, förbättring är alltid bra!

Nu kommer många säga att det säkert ljugs en hel del på Facebook. Kan jag inte tänka mig, inte skulle väl någon säga att de just snaskat i sig en egenfångad fjällröding med sauterad ramslök från sommarstugan vid havet, när de i själva verket ätit fiskbullar i buljong från Liedl i hyresettan!!!!!!

En fantastisk sak med det skrivna ordet (Facebook inkluderat) är att vi slipper nästan alla dialekter. Jag gillar dialekter (en del i alla fall), men alla reklamfilmskaraktärer som idag skall prata med någon lustig dialekt gör mig vansinnig, vargar som pratar värmländska är jättefånigt, alla vet ju att vargar inte kan prata...

Sov gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar