fredag 12 november 2010

Rösta med hjärtat

Har vi helt förlorat förmågan till att vara rationella eller är det jag som är dum i huvudet?

Sitter hemma efter en fantastisk köttmiddag (högrev är underskattat, särskilt om man lagar det i ugnen på 60 grader i 8 timmar) och tittar på Idol. Precis som i alla andra val röstar folk som höns. Det är ju lätt att se vilka som rent objektivt är bäst, ändå röstar populasen på dåliga artister, varför?

Det samma gäller VPK, varför röstar folk på VPK?

Jo ser ni, folk röstar med det så kallade hjärtat. Det är dumt!

Hjärtat är nämligen den dummaste kroppsdel vi besitter, t.o.m. njurarna är smartare, ändå låter vi hjärtat bestämma över våra liv. Inget har skapat så många konflikter som våra hjärtan, så fort vi låter hjärtat bestämma, så går det åt helvete.

Fy vad jag är tråkig säger ni, skärp er säger jag.

Tänk er följande situation:

En person ni tycker om och respekterar ställer upp i riksdagsvalet. Säg att denne någon är Olle Ljungström, en kul artist som kan skriva trevliga låtar och spela lite gitarr, vi gillar Olle. Det är ju dessutom lite synd om Olle just nu eftersom Svenska versionen av Celebrity Rehab lades ned, vilket gjorde att Olle inte har någon inkomst.

Olle kan lätt bytas ut mot t.ex. Kikki Danielsson (ja inte helt lätt kanske, svårt att tycka om Kikki).

Visst, vi kan tycka att de är bra och vettiga människor, men de är ju knappast lämpliga att leda ett land. Samma gäller Idol. Unge Herr Weise är säkert jättesöt och mysig om man är tretton år gammal och tjej, men i en omröstning måste vi lära oss att det är vad personen kan prestera när han eller hon väl är vald som gäller, inte vad vi tycker just nu.

Jag har svårt för att låta känslor styra mina beslut, jag tror mig vara tokrationell, vilket gör mig till en dåre i mångas ögon och till en lögnhals i mina egna. Naturligtvis styr hjärtat mina beslut också, skillnaden är den att mitt hjärta är smartare än alla andras

Sov gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar