måndag 14 mars 2011

Är du smartare än en femteklassare?

Lustigt, här kommer ett nytt TV-program efter Amerikansk förlaga som bygger på huruvida de tävlande är smartare än femteklassare. De som skapat programmet är det inte, eftersom man inte tävlar i intelligens utan kunskap.

Här har vi problemet i utbildningssystemet. Kunskap värderas oerhört högt, intelligens däremot är inget bra, intelligenta barn bråkar bara. Varför då? Understimulans naturligtvis. Hur kul är det att sitta i ett klassrum och vänta på att andra skall förstå elementära saker, när man själv har fattat för länge sedan? Det är förmodligen lika tråkigt för en elev som i femte klass kan lösa ekvationer att räkna äpplen som det är för en duktig fotbollspelare att spela med mormor (om inte mormor heter Pia Sundhage förstås).

Vi får lära oss mycket att och när i skolan. Att en fiol har 5 strängar och inte får spelas på förrän man klarat av 45 terminer blockflöjt och att Gustav Vasa blev kung 1523 (var tvungen att googla detta). Vad har man för glädje av denna kunskap? Mer intressant vore att veta varför en fiol låter annorlunda än en cello eller vad Gustav Vasa faktiskt gjorde för Sverige.

Jag är inte smartare än alla femteklassare, lika lite som jag är smartare än alla fyrtio-åringar. Intelligens har inte med ålder att göra.

Att vara både intelligent och kunnig måste vara oerhört trevligt, de som besitter båda dessa egenskaper har ju goda möjligheter att klara sig utmärkt i livet. Framförallt de som fattat att kunskap är rätt meninglös om den inte används. Den som kan läsa men inte gör det har ingen fördel gentemot den som inte kan läsa.

Frågesport är kul, programmet kommer säkert bli en succé, det skall bli kul att se välutbildade vuxna svettas över geografifrågor en 8-åring skrattar åt. För att få svar på frågan om du är smartare än en femteklassare behöver du emellertid tänka efter lite.

Den riktiga frågan är dock följande:

-Har det någon betydelse?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar