torsdag 10 mars 2011

Göra rätt eller bra

Hej igen. Dagens stora nyhet om Håkan Juholt som partiledarkandidat för socialdemokraterna tvingar mig till ett blogginlägg. Eftersom jag har 45 minuter medan semmelbullarna jäser, är det så här:

Håkan Juholt är helt fel val om s önskar vinna röster från något av regeringspartierna, helt fel. Jag känner inte mannen och har inte direkt sett honom många gånger, men orden vänster och konservativ ringer illa i mina öron.

Hur tänker de egentligen? Är inte det viktigaste att vinna nästa val? Är inte det viktigare än allt internt tjafs? Vinner man inga val har man ju begränsade möjligheter att påverka.

Hela den här cirkusen fick mig att tänka på hur vanligt det är att man gör rätt istället för bra. Rätt i detta fall är uppenbarligen att inte uppröra för många socialdemokrater. Rätt för vad? Att göra något bra är inte alltid att göra något rätt. Bra i detta fall syftar på resultatet, rätt syftar på processen, göra på rätt sätt. Men är detta rätta sätt dåligt för resultatet har man ju gjort fel, eller?

När Zlatan stal straffen från Kim Källström gjorde han enligt många fel, men frågan är om det var bra gjort. Om vi ser till spelarnas karriärutveckling kan man så här i efterhand våga påstå att Zlatan tog ett bra beslut. Samtidigt tog han en risk, tänk om han missat? De som gör fel och vågar riskera ett misslyckande, kommer oftast längre än socialdemokraterna har gjort. Man ställer sig frågan vad man gjort fel, istället för att ställa sig frågan; -Vad kunde vi gjort bättre?

Att göra rätt eller fel har med andras åsikter att göra, att göra något bra eller dåligt har med resultatet att göra. I slutändan är det alltid resultatet som räknas, alltid!

För att vara på den säkra sidan kan man göra både rätt & bra, något som jag som sagt gör ikväll. Vad gör jag?

Bakar semlor...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar