söndag 27 mars 2011

Gratis

Just det, söndag igen. Nu är det ingen som varit dum på ett tag, så jag har lite andra funderingar.

En bekant är filmproducent och har just släppt sin första långfilm, SKILLS. För att bekosta produktionen har han bl.a. belånat sitt hus. En dag efter filmen släppts till försäljning/uthyrning finns den att ladda ned gratis på thepiratebay.com. Rätt eller fel?

För Tomas som belånat sitt hus, är det naturligtvis trevligare om alla som tänker se filmen betalar för sig. Samtidigt skapar ju möjligheten att se filmen gratis en hel del uppmärksamhet, framförallt då genom s.k. WOM (word of mouth). Leder denna uppmärksamhet att fler faktiskt betalar för att se filmen måste olaglig nedladdning vara bra, i alla fall ekonomiskt sett. Gör den inte det, gäller naturligtvis motsatsen. Det är här problemet ligger. Vilket problem undrar ni? Jo, det faktum att de flesta inte vill betala för något de inte tycker om, fullt förståeligt. Köper vi en vara som inte håller vad den lovar, har vi rätt att byta denna. Om en film eller ett musikstycke inte håller vad säljaren lovat, har vi normalt inte denna rätt. Varför inte då?

I en del fall, och jag menar verkligen i en del fall vet upphovsmännen eller kvinnorna att de som producerats är skit. Skulle man då kunna kräva pengarna tillbaks, kan de inte fortsätta leva på sin hobby.

Det är nämligen detta det handlar om i min värld. Producerar man en film tar man en risk, en ekonomisk risk inte minst. Detta måste man vara medveten om när man satsar pengar på konst. För att då minska denna risk, bör man producera något som kan generera inkomst. T.ex. en intressant och/eller bra film/cd/pjäs. Nu menar jag då intressant för målgruppen, om denna målgrupp är amerikanska rednecks, kan resultatet bli Baksmällan, en oerhört dum och larvig film. Filmen kostade 35 mUSD att spela in, filmen har hittills haft intäkter på nästan 500mUSD, hyfsat lönsam således.

Denna film gjordes i syfte att tjäna pengar, helt ok i min mening. Vill man sedan använda dessa pengar för att producera smala, svåra filmer är väl det upp till de som har pengarna.

Alltså, en hel del som produceras tjänar enorma pengar åt sina upphovsmän, eftersom det är tillräckligt attraktivt för målgruppen att betala för. Är det inte det, låter man bli att se filmen, eller kanske laddar ned den gratis på nätet. Vi är inte tjuvaktiga, vi kommer alltid att betala för något om det finns tillräckligt värde i att betala för det. Ett biobesök t.ex. Sägs ju vara en större upplevelse än att se motsvarande film hemma i soffan, därför betalar folk för att gå på bio. Gör människor inte detta, är filmen helt enkelt för dålig och/eller oattraktiv för målgruppen.

Att sedan en del av våra skattepengar går till att stödja kulturarbetare är en helt annan fråga.

Sedan en annan sak, köper jag en båt, får jag använda den hur jag vill så länge jag äger den, den är min. Betalar jag Comhem 11000kr i månaden för att få tillgång till lite vettig TV, måste jag likförbannat olagligen ladda ned utländska TV-serier eftersom de inte visas när jag har möjlighet att se dem.

Piratpartiet är oftast dumma i huvudet, men det betyder inte att de har fel hela tiden, något som faktiskt gäller de flesta dumma, mig själv inkluderad.

Tjing...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar