fredag 18 mars 2011

Hemmlagad potatismos

Hemlagat, gjort från-grunden-hysterin måste få ett slut. Varenda liten pizzeria skryter nu med hemlagad pasta och användandet av färska tomater i sina stenugnspizzor.

Först: Att göra egen pasta är jättelätt, att göra bra egen pasta är skitsvårt, att göra egen pasta som är bättre än köpt torkad pasta av god kvalitet (Zeta Casa Di Luca t.e.x.) är näst intill omöjligt. I dem annars eminenta programmet Top Chef lagas det färsk pasta i tid och otid. Hela tiden känner man tydligen ett behov av att påpeka att man gjort pastan själv, varför i helvete då? Känns det inte att pastan är nylagad, är den inte bättre än torkad? Då skall man väl för satan inte göra den själv, då köper man ju ett paket på Ica och sparar en timmas arbete.

Färska tomater då, det måste ju vara bättre än tomater på burk. Inte i Sverige 48 veckor om året. Bra burktomater har en gång varit smakrika, solmogna tomater. Färska tomater i butik i Sverige är skit, det har bott i växthus och smakar i stort sett ingenting. Köp färska tomater nästa gång ni är i sydeuropa på senvåren så förstår ni vad jag menar, annars köp Svenska tomater av en odlare som odlat dem utomhus under säsong, oslagbart, men som sagt 4 veckor om året. De resterande 48 veckorna, byt ut färska tomater mot burkade, hela, inte krossade eller välj annan grönsak.

Apelsiner är samma sak, färskpressad apelsinjuice är ett marknadsföringstrick, ingen kvalitetsmärkning. Kvaliteten på apelsinjuice har med kvaliteten på apelsinerna den är gjord av att göra, inte om den är färskpressad eller inte.

Är det då fult att använda färdigmat eller halvfabrikat? Absolut inte, dessa produkter har blivit en miljon gånger bättre de senaste åren. Men det är inte därför ni skall använda dem, ni skall använda hel & halvfabrikat därför att de i nio fall av tio ger ett bättre resultat än om ni skulle lagat vadetnuär själva. Vad är då det tionde fallet? Alla fall där fett, äggula och eller grädde ingår. Majonäs, Bearnaise, Hollandaise, glassonäs (ja glass alltså, försökte vara lite rolig), vaniljsås. Dessa blir helt enkelt så mycket bättre om man gör dem själv att det är oförsvarbart att köpa färdigt (ok, lite Ben & Jerrys ibland är ofrånkomligt).

Med mig är det dock helt annorlunda, när jag lagar själv blir det ju bättre. Varför då? Övning, jag är dum i huvudet, jag kan öva på att göra sås på skoj, utan att egentligen använda den. Jag bakar bröd som jag vet kommer att bli dåligt, bara för att förstå hur bakning funkar. Kort å gott, jag är inte helt klok i huvudet när det gäller mat. Jag är bättre på att laga mat än vad en rörmokare är på att moka rör, men jag skulle aldrig få för mig att försöka laga toaletten. Resultatet blir ju bättre om rörmokaren gör det. Kolla med David Ricardo, detta visste han för länge sedan, lagen om komparativa fördelar alltså för de av er som inte kommer ihåg något från nationalekonomin.

Eller, här kommer en lite Brasklapp, är det så att mina förväntningar på hel, halv och burkmat är så låga att de måste överträffas.

Nu är det levainbak som gäller, därefter tacobuffé, med massor av halvfabrikat

Glad fredag på er Grevar & Baroner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar