onsdag 9 mars 2011

Vad blir det för mat?

Hej,

Varför har vi så svårt för att hålla oss till ämnet? Ni som följer min blogg vet att jag själv har ovanligt svårt för just detta. Men, när jag skriver något får jag skriva vad faan jag vill, det är ju jag som bestämmer.
När vi befinner oss på annan plats, i ett annat sammanhang är det oftast någon annan som har taktpinnen, snälla, låt dem använda pinnen så som de behagar.

Varför denna irritation? Jo! Var på ett retorikseminarium igår, syftet var att få oss deltagare att bli lite bättre på att argumentera för vår egen förträfflighet, d.v.s. att sälja oss själva (inte på gatan, där är stora pattar eller viljan att kissa på andra tillräckligt starka argument för en affär).

Under inledningen av seminariet, nämner föreläsaren att många företag idag önskar att man har en bild i sin CV, detta då som en del i den personliga presentationen, vilken helt riktigt är viktigt enligt vår inhyrda retoriker. Emellertid har det väldigt lite med retorik att göra, något som ingen utom jag verkade förstå. Efter kommentaren om foto på CV överöstes Jennie (föreläsaren alltså) med frågor om vilken typ av foto man skulle ha, färg eller svartvitt, helfigur eller passfoto o.s.v. o.s.v.

VARFÖR? Vi var ju för satan på en retorikföreläsning, inte en grundkurs i Photoshop för arbetslösa akademiker. Jennie säger flera gånger att hon är retorikexpert och inte kan svara på frågorna, utan vill gärna fortsätta föreläsningen om retorik, med att tala om just retorik. Vad händer? Jo, en person av manligt kön räcker upp handen och frågar; -Jag har hört att vissa revisionsbyråer inte vill att man har foto på sin CV, stämmer detta?

Jag menar, VAD I HELVETE!

Hur tänker ni? Vill ni inte lära er mer om retorik, vad gör ni på seminariet? Gick ni dit för att det serverades kaffe och smörgås, hade ni inget annat för er, är ni helt dumma i huvudet?

Jag förstår inte hur folk tänker, framförallt förstår jag inte varför folk inte förstår under vilka förutsättningar vissa saker sker. Så fort någon slags expert visar sig, kan man tydligen fråga denne expert om allting. Man frågar arkitekten om vilken salva som passar bäst för masturbation, man frågar läkaren om han kan rekommendera en bra frisör eller ber tanten på ICA (hon igen) om råd angående liktornar.

Sluta genast med detta, den finns de av oss som vill att experterna ägnar sig åt de som de är experter på, det är bra för oss alla.

Sedan en sak till, vaknade i morse med ett praktfullt stånd och en grav kissnödighet. Enda lösningen var att sitta i fartställning på toaletten för att inte söla ned hela badrummet

Ha en bra dag, själv skall jag gå till apoteket för att prata med dem om kakelsättning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar